Școala Gimnazială Nr.16, Galați, cu structură Școala Gimnazială “Iulia Hașdeu”

Importanța polenizatorilor🐝

 

   Proiectul „Mini-pădurea din curtea școlii” își propune nu doar plantarea de arbori și arbuști pentru a crea un spațiu verde durabil, ci și sprijinirea activă a biodiversității locale. Un element esențial pentru atingerea acestui scop îl reprezintă polenizatorii, organisme care joacă un rol crucial în menținerea sănătății ecosistemelor.

   Albine, fluturi, bondari, muște sirfide și alte insecte contribuie direct la reproducerea plantelor prin transferul polenului între flori. Acest proces natural permite formarea semințelor și, în cazul unor specii, a fructelor, favorizând regenerarea și diversitatea vegetației. În lipsa lor, multe plante nu s-ar putea înmulți, ceea ce ar afecta echilibrul natural.

   Pentru a încuraja prezența acestor insecte benefice în jurul mini-pădurii, s-a amplasa un hotel pentru insecte. Hotelul, oferă adăpost în special în perioada rece și creează un microhabitat protejat pentru insectele polenizatoare. Astfel, ele pot supraviețui iernii, se pot reproduce și își pot continua rolul vital în ecosistem.

   Hotelurile sunt realizate din materiale naturale sau reciclate, ușor de găsit:
🔹 Scânduri de lemn pentru construcția carcasei.
🔹 Crenguțe, paie, conuri de brad, lemn uscat, pentru umplutură adaptată diverselor specii.
🔹Frunze uscate ideale pentru insectele care preferă medii mai umede sau protejate.

   Aceste „case pentru insecte” nu doar că susțin viața polenizatorilor, dar au și un rol educativ: elevii pot observa direct activitatea insectelor și pot învăța despre rolul lor în natură.

PLANTAREA SPECIILOR IERBOASE 

🌳 Înainte de începerea plantării, elevii și-au însușit informații despre importanța speciilor erbacee în cadrul unui ecosistem urban funcțional. Aceștia au aflat că plantele erbacee contribuie la menținerea biodiversității prin atragerea insectelor polenizatoare (precum albinele și fluturii), îmbunătățesc structura solului prin sistemele lor radiculare și oferă un aport estetic și aromatic spațiilor verzi.

🌳 Sub îndrumarea cadrelor didactice și a specialiștilor, elevii au discutat despre criteriile esențiale în alegerea speciilor: toleranța la condiții de stres abiotic (precum seceta sau soluri compacte), valoarea ornamentală (culoare, textură, perioadă de înflorire), funcțiile ecologice (susținerea lanțurilor trofice, protecția solului) și gradul de adaptabilitate la condițiile pedoclimatice locale.

🌳 În plus, elevii au fost instruiți cu privire la tehnicile corecte de plantare: pregătirea materialului vegetal (hidratare, eliminarea părților uscate sau bolnave), stabilirea distanței optime între plante, realizarea gropilor la adâncimea corectă, evitarea formării golurilor de aer în jurul rădăcinilor și asigurarea unei udări corespunzătoare după plantare. De asemenea, au învățat cum să marcheze și să distribuie corect exemplarele în spațiul destinat, pentru a asigura o dezvoltare sănătoasă a materialului vegetal.

Plantarea mini-pădurii: O lecție de biodiversitate și responsabilitate

📍 Școala Gimnazială Nr. 16, Structura Școala Gimnazială Iulia Hașdeu


🌱 Curtea Școlii Gimnaziale Nr. 16, structura Iulia Hașdeu  a devenit, în prag de primăvară, un spațiu didactic în care natura și educația se împletesc. În cadrul proiectului „Mini-pădurea din curtea școlii”, am parcurs cu succes prima etapă de plantare, cea a arborilor și arbuștilor

 🌱 Expertul nostru în biodiversitate le-a explicat elevilor importanța diversității speciilor pentru menținerea unui mediu sănătos și rezilient, evidențiind cum varietatea de specii plantate de ei, vor atrage insecte, păsări și alte vietăți, contribuind astfel la creșterea biodiversității. 

🌱 În timpul plantării, expertul le-a arătat pas cu pas cum trebuie plantați corect puieții: la ce adâncime să fie așezați, cum să fie acoperite rădăcinile, de ce este important să tasăm ușor solul — pentru a elimina bulele de aer care ar putea afecta dezvoltarea rădăcinilor —, dar și rolul hidrogelului, care ajută la menținerea umidității în sol și sprijină rădăcinile în primele etape de creștere.

🌱 Plantarea a fost un moment de bucurie și învățare. Elevii au fost activi, curioși și profund implicați – au pus întrebări precum: De ce are nevoie un arbore pentru a crește sănătos? Cât de repede va crește acest copac? Ce animale se vor adăposti aici? Prin aceste întrebări, copiii au descoperit cum fiecare arbore are un rol esențial în ecosistem, contribuind la filtrarea aerului, atragerea polenizatorilor și menținerea echilibrului natural. Participarea lor are un impact direct asupra biodiversității locale, iar prin această experiență, învață că pot aduce schimbări pozitive și durabile în comunitate.

 Ne bucurăm că, dincolo de plantarea în sine, elevii au învățat lecții valoroase despre natură, responsabilitate și colaborare – lecții care vor încolți, la rândul lor, în conștiința fiecărui copil implicat.

Prima etapă a proiectului „Mini Pădurea din Curtea Școlii”

Prin implicare și dedicare, comunitatea Școlii Gimnaziale Nr. 16, structura Școala Gimnazială „Iulia Hașdeu” s-a unit în cadrul proiectului „Mini Pădurea din Curtea Școlii”, lucrând împreună pentru a amenaja un spațiu verde ce va deveni un loc de învățare și conectare cu natura.
🌿 Activitățile desfășurate ieri au inclus:
✔ Pregătirea solului – Echipe formate din elevi, părinți și personal auxiliar, au curățat terenul, iar voluntarii au realizat decopertarea în zona destinată viitoarei alei. Elevii au ajutat la împrăștierea compostului pentru îmbunătățirea solului și au fost implicați activ în montarea țărușilor și întinderea frânghiei de delimitare, pregătind astfel terenul pentru următoarele etape.
✔ Cooperare și muncă în echipă – Pentru o eficiență sporită, activitățile s-au desfășurat pe echipe, fiecare având un rol bine definit. Acest mod de lucru a consolidat colaborarea dintre elevi, profesori, părinți și personalul auxiliar, contribuind la succesul activităților.
Design fără titlu (10)
Design fără titlu (13)
Design fără titlu (14)