Dunăre fără plastic – este un scop, nu doar un proiect

 

Dunărea nu a rămas fără plastic, dar proiectul desfășurat de Asociația Global Water Partnership înseamnă încă un strigăt de alarmă, alături de alte inițiative ecologice, asupra poluării apelor.

 

„Dunărea fără plastic”/„Danube free plastic” este proiectul gândit de Asociația Parteneriatul Global al Apei – Global Water Partnership (GWP-ROMANIA) cu scopul de a reduce poluarea cu plastic a apelor Dunării în orașele Tulcea, Brăila și Galați.

GWP-ROMANIA a fost unul dintre cei 15 beneficiari ai programului de granturi „Cu apele curate” 2021, finanțat de LIDL România.

Ideea inovativă, de a construi o unitate plutitoare, „GreenCat”, pentru a colecta plasticul ce plutește pe apă a pus proiectul pe lista celor câștigătoare în cadrul programului. În acest scop proiectului i s-a atribuit o finanțare nerambursabilă de 293,954 lei, pentru a fi implementat pe parcursul unui an de zile, în perioada iunie 2021 – iunie 2022.

Proiectul tehnic, de construcție propriu-zisă a două unități plutitoare pe apă, a fost dezvoltat în colaborare cu Universitatea Dunărea de Jos din Galați prin Facultatea de Arhitectură Navală, Centrul de Cercetare Arhitecturală Navală și Facultatea de Automatică, Calculatoare, Inginerie Electrică și Electronică din Galați. Ideea inedită a construcției a câștigat medalia de Bronz la Salonului Inovării și Cercetării 2021 din cadrul Universității „Dunărea de Jos” din Galați, desfășurat în perioada 10-12 noiembrie 2021.

Complementar activităților tehnice, proiectul a însemnat mult mai mult la nivel de comunitate astfel încât au fost organizate mai multe campanii de informare și conștientizare a efectelor poluării prin plastic. Membrii Organizației Naționale „Cercetașii României”,  prin grupurile locale Lotus – Tulcea, Nufărul Alb – Brăila și Roza Vânturilor – Galați, au marcat o serie de evenimente anuale din calendarul ecologic. Echipele de cercetași alcătuite din tineri pasionați, entuziaști, creativi și plini de inițiativă a marcat „Ziua Dunării”, „Ziua Mării Negre”, „Ziua Mondială a Zonelor Umede” prin seminarii informative, jocuri educative, realizarea de creații artistice, exerciții, dezbateri sau activități practice. De asemenea ei au derulat ample acțiuni de ecologizare. La acestea au participat peste 100 de voluntari care au redus cantitatea de deșeuri din Insula Mică a Brăilei și de pe malurile Dunării din diverse zone din județele Galați, Brăila și Tulcea.

Nu doar micii cercetași au fost beneficiari ai activităților de informare, ci 150 de elevi din mai multe școli din județul Galați. Macheta „GreenCat” a ajuns în școlile din Berești, Rădești, Vădeni, Oancea și Cavadinești, iar elevii au fost entuziaști și curioși să afle mai multe despre eficiența acesteia, despre motoarele electrice programate electronic și controlate prin radio-comandă, dar și despre ce înseamnă proiectul „Dunăre fără plastic”.

Toate aceste activități cu elevii au însemnat nu doar prezentarea efectelor nocive ale poluării cu plastic a Deltei Dunării ci un adevărat parteneriat în lupta pentru protejarea mediului înconjurător.

 

Proiectul Dunăre fără plastic/ Danube free plastic face parte din programul Cu apele curate, implementat de Asociația Parteneriatul Global al Apei – Global Water Partnership (GWP-ROMANIA) în parteneriat cu Universitatea Dunărea de Jos din Galați, Facultatea de Arhitectură Navală și Centrul de Cercetare Arhitectură Navală, Organizația Națională Cercetașii României (filialele Lotus-Tulcea, Nufărul Alb- Brăila și Roza Vânturilor – Galați) și Asociația Global Project cu sprijinul Lidl România. Programul reprezintă un apel la implicare în combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor Dunării și afluenților săi, adresat membrilor comunităților și autorităților publice din localitățile vizate.

 

Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Europa. Lidl este prezent în 32 de țări din întreaga lume și în prezent operează aproximativ 11.200 de magazine și peste 200 de centre logistice în 29 de țări la nivel mondial.

Lidl este un smart discounter care le oferă clienților produse de cea mai bună calitate la cel mai bun preț. În spatele operațiunilor din magazine, din centrele logistice și din sediile centrale stau simplitatea și orientarea către eficiență. Design-ul și structura proceselor standardizate sunt asigurate de către Lidl Stiftung, cu sediul central de la Neckarsulm.

În toate domeniile sale de activitate, Lidl este o companie care acționează cu responsabilitate față de oameni, societate și mediu. Pentru Lidl, sustenabilitatea este metoda prin care își îndeplinește, zi de zi, promisiunea cu privire la calitate.

 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *